Artikelen

In het boek DigiWeten en de DigiWeet methode word gebruik gemaakt van de kennis uit het onderzoek van de Universiteit van Twente. Het onderzoek uit 2012 is nog steeds actueel. De omvang van het probleem is sindsdien alleen nog maar gegroeid zijn. Het gebrek aan digitale vaardigheden van de gemiddelde werknemer is groot. Dit kost onnodig veel tijd en geld. De meest gebruikte kantoorsoftware (Office, Word, Excel, Outlook etc) wordt 49% van de werktijd gebruikt. De kennis ervan blijft achter en men haalt heel weinig rendement uit de bestaande software.  

Het onderzoek met de naam "CTRL-ALT-DELETE” en als subtitel: "Productiviteitsverlies door ICT‐problemen en ontoereikende digitale vaardigheden op het werk” is in zijn geheel te downloaden van deze site en op die van de Universiteit zelf. 

Hoofdpunten uit het onderzoek

  • Kosten: 20 miljard euro per jaar voor het Nederlandse bedrijfsleven 
    (Een conservatieve schatting) 
  • Leeftijd en geslacht: Een oudere werknemer is niet per sé een persoon met slechtere computervaardigheden. 
    Ook het geslacht is nauwelijks van invloed.
  • De eigen computervaardigheden worden door de gemiddelde werknemer schromelijk overschat. 
  • Hulp door collega’s is de meest effectieve manier van het ontwikkelen van digitale vaardigheden. 
  • De helpdesk ziet zichzelf meer als een technisch dienstverlener, dan de aangewezen afdeling die de digitale vaardigheden van de medewerker moet verbeteren.
  • De helpdesk geeft aan dat de oorzaak van de problemen waar werknemers mee komen voor 60% aan gebrek aan ervaring ligt en voor 47% aan onvoldoende vaardigheden. (of combinatie van beiden)

Miljarden Euros besparen

20 miljard euro per jaar kosten de onvoldoende vaardigheden het Nederlandse bedrijfsleven. Het probleem met deze kosten is dat het verborgen kosten zijn. Dat het personeel op een onhandige manier op een computer werkt, veel tijd en dus geld verspilt is niet in de boekhouding terug te vinden. Als we dit met een voorbeeld inzichtelijk maken. Een simpele rekensom maakt meer duidelijk. Bij een fictieve organisatie werken 450 medewerkers. Gemiddeld verliezen zij 4 uur per week door te weinig digitale vaardigheden. We gaan even uit van 45 werkweken en een fictief uurtarief van 20 euro. 

Dit komt neer op € 1.620.000,- per jaar! 

Door hier op in te zetten kan dus snel en veel geld bespaard worden. Dat zou kunnen door een zogenaamde knoppencursus. Medewerkers leren functionaliteit van een bepaald stuk software gebruiken. Alleen het nadeel van die kennis is dat deze kennis snel weer verloren gaat. Het DigiWeten is hierin anders. Door werknemers inzicht, overzicht en vertrouwen te geven in de digitale wereld zal de werknemer makkelijker zelfstandig op zoek gaan naar informatie die overal voor handen is. Door de inzichten, gereedschappen en een manier van denken, die bij het DigiWeten hoort, toe te passen zal de werknemer, alleen of in teamverband, de brede functionaliteit van bestaande en nieuwe digitale middelen beter kunnen toepassen. Dit heeft een duurzaam effect op de houding ten opzichte van de digitale wereld. De weerstand die er vaak is bij veranderingen zal verminderen.  

voorkant rapport ctr alt delete twente small

Download compleet Rapport via DigiWeten.nl

Download compleet Rapport via Universiteit van Twente

Vul je gegevens in en ontvang een samenvatting van dit onderzoek.


Dit rapport is door een aantal organisaties mogelijk gemaakt:

CFES - Center for e-GovernmentStudies (UvT)

ECDL - European Computer Driving Licence
CA-ICT - Stichting CA-ICT, opleidingsfonds Arbeidsmarkt ICT

Digivaardig & Digiveilig
Publiek‐private samenwerkingsprogramma dat zich o.a. richt op ontwikkeling van digitale vaardigheden van de beroepsbevolking.