Artikelen

Al eeuwen verzetten mensen zich tegen vernieuwing. Of het nu gaat om een ronde aarde in plaats van een platte, elektrisch licht en televisie. Ook van mobiele telefonie moest men niet veel hebben in 1999. Getuige dit straatinterview in die tijd. 

Beter de Duivel in bed.

Het is ook een oude emotie die opspeelt als iets nieuws aangeboden wordt: Angst. Angst voor het onbekende. Je weet wat je hebt en bent er aan gewend met alle voor en nadelen die daar bij horen. Het Engelse spreekwoord: “Better the devil you know” zegt al zo veel als: Mensen geven de voorkeur aan iets wat ze kennen, ook al is het niet de beste keuze.

Ook Charlie Chaplin had zo zijn bedenkingen over de geluidsfilm en de mechanisatie van de industrie. De film Modern Times uit 1936  is hier een stil protest tegen. In de film probeert Charlie mee te komen in de fabriek bij het aandraaien van moeren. Langzaam maar zeker wordt hij gek van de veranderende wereld om hem heen. De film stelt duidelijk vragen of de ontwikkelingen wel prettig zijn voor iedereen. Charlie neemt onder meer de lopende band op de hak. De voorkeur gaat uit naar iets van begin tot eind maken. Bij elke stap in de productie wilde de arbeider betrokken zijn om meer eer uit zijn werk te halen. 

Digitale transformatie.

Dit was de mechanische of industriële revolutie. We zitten nu midden in de digitale transformatie. Ook hier is vaak stil protest de reden dat de transformatie trager tot stand komt. Kennelijk dat we als mensensoort niet zo snel leren van de geschiedenis. In de meeste gevallen was een ontwikkeling, een transformatie of revolutie in het voordeel van velen, zo niet allen. En in alle gevallen onomkeerbaar en dus niet tegen te houden.

Dus waarom nog protesteren tegen iets dat binnenkort gemeengoed is? De mensen in het filmpje over de mobiele telefoon hebben ongetwijfeld nu allemaal een exemplaar. Waarom niet verandering als gegeven aannemen? Op die manier is het onderdeel van het dagelijks leven geworden.

“You must be shapeless, formless, like water. When you pour water in a cup, it becomes the cup. When you pour water in a bottle, it becomes the bottle. When you pour water in a teapot, it becomes the teapot. Water can drip and it can crash. Become like water my friend.”
--- 
Bruce Lee ---
  bruce lee like water

Als je meebeweegt in het veranderingsproces is makkelijker dan verzet. Maar hoe doe je dat? Er gaan een aantal zaken mis als het gaat om mensen en organisaties ten op zichtte van veranderen. 


Uit onderzoek van de Nederlandse Erasmus Universiteit bleek:
  • Bedrijven richten zich vaak sterk op de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Juist het stimuleren van de ontwikkeling van eigen werknemers en het managen van lange-termijninnovaties bepaalt 75% van het innovatie-succes
  • Het bedrijfsleven let met het oog op de winstgevendheid vaak erg op efficiency en kostenbesparingen, terwijl een open oog voor innovatie de winstgevendheid ook positief beïnvloedt


Ga in gesprek

Het bespreekbaar maken van de ingebouwde weerstand die de mens nu eenmaal voor vernieuwing zou hierin kunnen helpen. Of men nu vooruitstrevend, of conservatief ingesteld is, iedereen is wel bekend met de automatische reactie als er iets nieuws voorgesteld wordt. Als we allemaal hetzelfde hebben moet dit toch ook gewoon bespreekbaar zijn? De digitale transformatie is bezig en zal ook niet meer ophouden. Door er deel aan te nemen en onderdeel van te willen zijn heb je er invloed op.

De eventuele weerstand die je dan nog zou kunnen voelen is goed te gebruiken als input voor je wensen. Als je nerveus wordt van iets nieuws, ben je vaak bang om iets te moeten doen waar je geen zin in hebt of dat je iets niet meer kan doen, wat je nu nog wel kan doen. Je hebt dus duidelijk een behoefte aan iets dat de huidige, oude situatie je biedt. Onderzoek wat dat is, en breng dit onder woorden.

Een voorbeeld: Je werkt nu met een Excel bestand met wat leerlingen en hun gegevens erin. Er komt een nieuw systeem waar alle leerling gegevens centraal op worden geslagen. Je zou dan weerstand kunnen voelen omdat je nu snel die gegevens op kan zoeken. Dat wil je in het nieuwe systeem dus ook kunnen. Zo heb je een angst omgezet naar een behoefte. Als je dit duidelijk maakt aan de verantwoordelijken is een goede kans dat daar naar geluisterd zal worden.

Het blijkt elke keer weer dat verandering en vernieuwing kansen creëren. Een mooi voorbeeld hiervan is Unilever dat in India kansen zag. Een arm land maar veel mensen die geld uit willen geven aan zeep en shampoo. Alleen niet aan een dure fles van een paar euro. Maar wel aan zakjes met een beetje shampoo voor een cent. Dat is nog eens meebewegen.

En hoe doe je dat dan op de DigiWeten manier? Door open te staan voor alternatieve manieren van werken. Een echt open gesprek aan gaan met iemand die een idee heeft om bepaalde werkzaamheden anders te gaan doen. Soms moet er aan de techniek iets veranderen, soms aan de organisatie kant, soms aan beide. En soms zal blijken dat het geen goed idee is. Dat zijn allemaal mogelijke uitkomsten die achteraf vast moeten komen te staan. Nog een mogelijkheid is dat de bedachte oplossing niet helemaal is wat men zocht maar wel inspiratie oplevert voor verder onderzoek en experiment.